torsdag 9 april 2015

Första veckan under havsöringssäsongen 2015.

Havsöringspremiären, dagen man suttit och väntat på i 6 månader.
Kvällen före premiären gjordes en sista check bland packningen för att se så allt verkligen var med. Spön, rullar, tafsar, flugor, kamera osv osv..
Med ögon som korsar varandra letar jag mig fram till sängen för att sova, men likt ett litet barn natten till julafton hade jag svårt att sova, tankarna om morgondagen fick nästan huvudet att explodera.
"Kommer jag att få någon fisk? Vilken fluga? Tänk om drömöringen hugger!"
Tillslut någon timma innan väckarklockan skulle ringa lyckades jag somna.
Lika fort ringer klockan, nu var det dags för havsöringsfiske!
Jag flög upp ur sängen, packade maten, fyllde vattenflaskan och snabbt på med vadarna, hoppar upp på min cykel och rullar ner mot havet.


På väg ner möter jag upp min gode vän Stubbe, vi tänkte börja på samma plats jag började vid förra premiären. Väl på plats möts vi av ett par flugfiskare som fiskat sedan tolvslaget. De hade inte känt någonting och efter att ha fiskat av hela stället hade vi inte heller sett eller varit i kontakt med fisk så vi bestämde oss för att flytta på oss.

Vi hoppar upp på cyklarna och drar vidare. Andra platsen fiskades av snabbt, ca 20 kast. Inga känningar eller följefisk, så vi cykla vidare till plats nr 3.
Platsen ser hyffsat het ut, vi har stött på grumligt vatten på de två första platserna men här såg det lite bättre ut. Dock fanns där ingen fisk, ingen som ville hugga i alla fall.
Nu har vi cyklat långt, och fiskat av ett gäng "säkra" kort, tyvärr utan något vidare resultat. Vi trampar vidare, längre bort, det här blev dessutom sista platsen för dagen.
Vi slet och slet, flera timmar hade gått och jag hade endast varit i kontakt med fisk, 1 hugg och 1 följe. En sista kort förflyttning i samma område skulle visa sig vara en bra grej.
Bra ström i vattnet, en muddrad kant, lång tafs och försiktiga hugg vid botten skulle leda till en, två, tre tappade fiskar, fjärde fisken var det lite bättre drag i som även landades och var en godkänd havsöring.

Havsöring som inte kunde motstå en Hololopp hemfiskad vid botten.

Femte och sjätte fisken tappades och nr 7 en liten mindre öring landades.
Det blev även dagens slutresultat, 2 havsöringar och 5 tappade vid försiktiga hugg på en "Hololoppa" #6, ett mönster av Eivind Berulfsen. Flugvalet var enkelt, grumligt vatten och sol, då vill jag gärna fiska något som blänker lite. Tyvärr bommade kompisen men det är en hel säsong kvar, härligt att man kan sticka iväg och fiska havsöring igen!

 Året första havsöring, 45 cm.

Dag 2 - Solsken, snöoväder, regnoväder, solsken.
Jag vaknade denna dagen, var väldigt trött efter premiären, hade ju som sagt bara sovit någon timma innan fisket. Hur som helst, en titt på klockan gjorde mig nästan lite panikslagen.
Halva dagen hade redan passerat och nu oroade jag mig för att ha missat fint fiske. Nu flög jag dock inte upp ur sängen, jag tog det snarare lugnt, för att inte stressa och glömma någonting.
Idag bestämde jag mig för att testa på ett annat ställe än de jag testat under premiärfisket. På vägen dit cyklade jag förbi 3 st. Ok platser som jag nästan svängde in till men någonting gjorde att jag fortsatte
cykla vidare till dagens destination. Det visade sig vara en bra grej att cykla vidare.
På plats möts jag av ett underbart vårväder med strålande solsken. Jag smyger fram över gruset vid vattnet med för att inte skrämma bort eventuella havsöringar längs med kanten. Jag lutar
cykeln på berget och samtidigt plaskar det till bakom ryggen, vänder mig om snabbt och ser att det vakat bara 2 m från land, dags att rigga spöt!
Lika lugnt som jag packade grejorna riggade jag spöt för att undvika trassel och andra onödigheter. Jag går försiktigt fram men stannar en bit in på land, vill inte gå för nära och visa mig för fisken.
Ett kort kast, snabb hemtagning och bom stopp i linan. Där satt den! En liten, stark och akrobatisk 35a tog min Vaskebjörn direkt! 5 kast senare föll nästa fisk för flugan, denna gång en godkänd öring.


I var och vartannat kast var jag i kontakt med fisk, de patrullerade runt på en kort sträcka, lite "spring" fram och tillbaka i jakt på stimmet hjälpte när fisket dog av.
Råkade även ut för ett snöoväder som drog in, fisken verkade söka skydd och likaså gjorde jag.
När vinden började avta och snön slutade falla begav jag mig ner mot vattnet igen. Fisket var nu trögt, vindarna hade helt plötsligt kommit från alla olika håll och sedan drog det förbi ytterligare 2 stormar men som inte var lika kraftiga.
Totalt lyckades jag kroka 16 fiskar, men endast 14 landade 2 st. över måttet och ett par missade hugg.
Kul fiske, riktigt snabb hemtagning visade sig ge mer fisk än långsam och medel. Huggen blev fler och hårdare, jag hade följen flera gånger på 2-3 fiskar in till kanten. Undra hur mycket fisk det stod där under ytan?


Dagen avslutades med att njuta av det härliga vädret. Det är en dag imorgon med.

 

Dag 3 - På jakt efter större fisk.
Idag fick det bli till att börja fisket ännu senare än igår. Har inte lyckats få någon fisk över 50cm än denna säsongen så jag tänkte fiska av lite mer "stor" fisk platser. I det 5 kastet har jag en mörk skugga som följer efter, väl upp vid ytan några meter från klippan väljer den att hugga tag i flugan, men jag missat mothugget!
Där simmar den iväg, långsamt och hånande vinkar den hejdå med bak fenan. En grann öring på 55-60cm! Återigen har jag bränt en fisk i den storleken..
 Jag fortsätter kasta, byter flugor och tekniker men är ej med om något mer.
Jakten fortsätter en bit bort, ett par kast längs med ett rev är det något som nafsar i flugan, inne vid klippkanten hugger den tag, en ca 45cm lång öring kliver på och 5 sekunder senare kliver den av. Likt premiärendagen var huggen försiktiga och tveksamma.
Ett par kast senare i ett långt utlägg suger det tag direkt, en öring i samma storlek kunde inte motstå flugan och var nu på väg in i håven. Sedan händer inte mkt alls. Jag byter plats flera gånger om, nöter av massa olika miljöer tillslut har jag en liten rackare som följer efter flugan utan, som dock vänder ut igen..
Sista halvtimman innan hemgång hittar jag lite huggvillig fisk, i ett av utläggen lät jag min hololoppa fridriva med strömmen, linan spänns åt och jag gör ett mothugg. 10-20 sekunder senare tappar jag fisken uppe vid ytan. Fortsätter med samma teknik utan resultat så jag börja fiska hem flugan nerifrån botten istället. Det ledde till
2 tappade öringar, 1 skaplig skrubbskädda och 1 godkänd havsöring.


Mycket slit ger resultat, inte alltid, men oftast! Jag älskar jakten, det är det som gör det hela roligare, och att vi har en sådan vacker kust gör det hela till en
underbar upplevelse varje dag man kommer ut bland klippor och tång.
Dag 4 - Tillbaka på samma plats som dag 2.
Den här gången med en vän som gjorde sin premiärtur, tog med honom till platsen i hopp om att det fanns mycket öring i farten.
Jag börjar med att knyta på en Silver Killer Shrimp på tafsen, ett mönster jag kommit på under vintern som visat sig vara ruggigt bra på Västkusten.
Vi börjar med att fiska av kanten nära land utan resultat, då börjar vi lägga 30m full längds kast och då började det hända grejer.
Så fort flugorna landade och man började fiska hem var det hugg direkt.
De första 20-30 minuterna hade jag och kompisen dragit 16 st. öringar tillsammans, 8 st. var.
Endast 2 var godkända, en på strax över 45 och en runt 49-50cm som dessutom blev dagens största och än så länge säsongens största.

Grann våröring i fin kondition!

Kompisen nöjer sig och åker hem medans jag sitter kvar och njuter av dagen, och lägger några kast lite då och då.
Totalt lyckades jag landa 17 öringar, 4 över måttet och ett gäng tappade/missade hugg.

 

Dag 5 - Kort tur, migrän & bompass.
Återigen tillbaka på samma plats som sist, dock utan lycka. Migränen log och tryckte i huvudet så fick bli till att mestadels sitta och kolla på en vän som flugfiskade istället, det blev även en snabb tur till djupare vatten, innan man cyklade hem och sov bort migränen.

 

Dag 6 - På jakt efter större fisk, igen.
Nu har jag lyckats ta mig en bit ut i skärgården till min gode fiskekamrat Sebastian. Han hade under morgonen lurat upp 5 öringar av den mindre sorten och när jag väl kom ut testade vi nya ställen.
Jag spanade runt mycket och hittade massa fina rev, djupkanter, grynnor mm, perfekta ställen för grov havsöring. Dagens första kontakt resulterade i en bränd 45-50cm öring som nafsade försiktigt i flugan. Nån minut senare har jag följe på två stycken öringar, en 45-50cm och en uppskattningsvis 75-80cm grov havsgris som fick den andra att se liten ut. Den "mindre" öringen vände rätt fort och då blev den större öringen lite tveksam. Den började tappa intresset för flugan och såg lite förvirrad ut men följde försiktigt med hela vägen in till kanten innan den bestämde sig för att vände ut mot djupet igen!
Där hade jag för knappt 5 minuter sedan och berättat för Sebastian att platsen är idealisk för stor havsöring. Och visst var det så. Jag hade stått öga mot öga med min drömfisk, jag blev helt knäckt.. Det är inte första gången jag varit i kontakt med grov havsöring.
Vi båda fortsatte att kasta utan någon som helst aktivitet så då bestämde vi oss för att förflytta oss till en närliggande vik. Framme vid viken stannade jag till på höjden för att spana efter lite vak och även försöka läsa av bottenstrukturen mm. Plötsligt ser jag ett vak och smyger ner snabbt för att få ut flugan, då vakade det mycket närmre mig men på ett helt annat ställe.
"Var det samma fisk, eller är det fler i viken?"
Nu vaka det 15m ut, gång på gång. Jag lägger ut flugan och börjar ta hem, fisk direkt!


Sebastian hade det lite trögare än mig och lyckades inte få öringen till hugg lika mycket som jag, han hade nämligen dräparmasken på tafsen och jag hade mitt egna mönster Silver Killer Shrimp. Flugan fiskar bara bättre och bättre!
Jaga silver är det bästa jag vet.

52 cm, bra fighter!

Jag lyckades ta 5 st godkända, 3st 45or, en 47a och en riktigt stark 52a, dock tappade jag en 60a efter en bra fight och fisken var redo att landas.

Steelhead på Västkusten.

12 havsöringar och en förrymd regnbågsöring blev det för min del. Regnbågen var liten men en otroligt stark fisk med hela fenor. Jag valde att bonka fisken direkt då det inte är en naturlig fisk i svenskt vatten och arten konkurrerar med vårat naturliga bestånd av havsöring, de går även upp i åar och bäckar på hösten för att kalasa på öringens rom tyvärr.
Dag 6 klar och en vecka in på havsöringssäsongen. Bättre havsöringsfiske har jag inte haft tidigare, inte mängdmässigt i alla fall. Totalt 47 st havsöringar har jag fångat och återutsatt de här dagarna, 14 st över måttet med en topp på 52cm. Jakten fortsätter på 60 plussarn!

Sebastian spanar efter vak.

En liten kort summering av mitt fiske. Det har visat sig ge mest fisk på lite djupare vatten, mellan 1-3/4m djup, fisken har ofta stått precis nedanför en djupkant då kan det hjälpa att låta flugan sjunka några sekunder och fiska hem den i en rätt lugn hemtagning ovanför botten. Men överlag har snabb hetsig hemtagning uppe vid ytan visat sig leverera mest fisk och största fisk.
Mycket vakande fisk i farten, med "fel" flugor har fisken visat sig vara ordentligt svårflörtad men Silver Killer Shrimp flugan verkar de inte kunna motstå alls! Bindbeskrivning på mönster är påväg!

Silver Killer Shrimp, en favorit i asken.

Under förmiddag/dag har fisken stått över sandbotten blandad med tångruskor, gärna där det strömmar på lite. Mot eftermiddagen/kvällen verkar fisken röra sig mer mot ålgräsängar, men har även stött på mycket fisk över sand/tång botten under kvällen.. Lävikar och vikar med sidovind, har visat sig helt klart bäst gentemot vikar med pålandsvind.
Även sund med stark ström i vattnet och vind som drar rätt igenom har funkat fint.
 Säsongen har börjat jättebra och det skall bli kul att se vad resten av säsongen har att erbjuda!
Håll utkik efter fler inlägg, det kommer bli fler och mer "direkt" inlägg efter passen istället för flera samlade dagar i ett inlägg.
(En liten uppdatering, mellan 1-8 april har jag landat 51 havsöringar, 14 st. över 45 cm.)
Skit fiske!

MVH
Michael 


1 kommentar:

  1. Gött att du haft såpass bra fiske! Sa ju iofs direkt när du la upp en bild på din räka att den kommer vara het :) /Leios

    SvaraRadera