onsdag 15 april 2015

Regn, vind & nytt PB!

Regn, vind & nytt PB!

Regn, vind och vardag betyder bara en sak, en folktom kust och havsöringsfiske!
Måste dock erkänna att jag tvekat under förmiddagen på att sticka iväg, främst för att jag inte hade någon direkt aning om vart jag skulle.
Packat och klart bestämde jag mig för att rulla iväg, men återigen skippade jag dagens planerade fiskeplats och begav mig lite längre ut i kustbandet. Något som återigen visar sig vara en bra idé!
Nere vid vattnet blåste det rejält, kraftiga pålandsvindar som fick mig att stanna upp och tveka en gång till.. Jag skulle inte lyckas få iväg flugan tillräckligt långt med mitt #5 spö inte på denna platsen då jag behövde komma förbi ett rejält tångbälte. Tur att jag tog med #6 spöt i alla fall. Jag riggade sexan och började svinga iväg flugan. I tredje kastet la jag ut flugan mot en blank fläck i det hetsiga vattnet och lät den sedan sjunka 5 sek. Djupet där ute ligger på ca 2m och brukar allt som oftast hålla mycket fisk.
 Nåja, jag börjar ta hem flugan i lugn fart då det plötsligt suger till i grejorna. Yes, fisk! 
De första sekunderna kändes fisken väldigt lätt och jag tror att jag fått på en 30-35.
Men endast 3-4 sekunder efter krokning gör fisken ett lufthopp, igen och igen hoppar den. Jag ser att det är en fin fisk, denna får jag inte tappa! Det var nu det roliga gick över till en av de jobbigaste fighterna i mitt liv som fiskare. Fisken gjorde en tokrusning mot land, rätt in i tångbältet där den även gick fast!
Har du någonsin sett "Against All Odds" på Youtube, där en svensk hoppar i älven och drillar en lax?
Det kändes lite som det, hetsigt som bara den.
Linan jag hade vid fötterna hade gått runt en sten, fisken hade gått in i tången, vågorna slog högt och vinden piskade regnet i ansiktet något så ordentligt. Fick efter ett tag loss linan från stenen och var snabb med att få upp linan på rullen.
 Nu var det dags att gå ner och gräva silver. Jag springer och hoppar över stenar samtidigt som jag försöker hålla linan spänd mot fisken (tången?). Ett hopp ner i vattnet, nu var jag snart framme vid fisken. Jag sökte mig fram med fötterna för att inte gå ner på branten, där fisken tyvärr gått fast!
En lång arm gjorde så att jag på håret fick tag på tafsen och börja dra upp linan.
"Men vad nu då? Fjäderlätt?! NEEJ, inte en till 60a som kommer undan."
Då jag varit i kontakt med många fina fiskar utan att lyckats landa någon utav de kändes detta extremt tungt, andra tappade 60an denna säsongen.
Helt plötsligt, bland skummet och tången skymtar jag en stor fena. Den är kvar!
Jag river bort tången, ut rusar fisken med en redig fart, spöt har jag knappt koll på som nästan går sönder mot några stenar när fisken drog iväg.
Nu var fighten igång igen, den här gången var det inte tången som störde mig.. Nu var det just det att fisken gått in i tången och sedan tagits sig ut med full energi och hur satt kroken?
Efter x antal rusningar fick jag in denna vackra havsöring i håven som mätte upp till 60cm vilket är ett nytt personbästa för mig på havsöring. Underbart!
60 cm Bästkust!

 Jag la ett par kast till och landade en 45a innan jag faktiskt hoppade på cykeln hem igen. Det blev en väldigt kort tur, men en otroligt minnesvärd!



Vi ses på kusten! Skit fiske.
Med vänlig hälsning, Michael 



 

2 kommentarer:

  1. Stort grattis! Det er en riktigt flott blänkare du fått! Alltid kul att läsa rediga fångstrapporter!

    SvaraRadera